Hart-coherentie (stress regulering)

Hart-coherentie (stress regulering)

De hartcoherentie-methode (stress regulatie) en oefening biedt de volgende voordelen:

– vermindering van irritatie, depressieve gevoelens en vermoeidheid. Een hoog cortisol-gehalte wordt ook in verband gebracht met verlies van geheugen en concentratie. (Zoals bijvoorbeeld bij burn-out)

-vermindering of laten verdwijnen hartkloppingen

– beter leren omgaan met pijn

-bloedruk verlagend

-immuunsysteem versterkend

het cortisol-gehalte (stresshormoon) daalt in je bloed met zeker 23%(!).

-verminderen van PMS (premenstrueel syndroom) en overgangsklachten,

Kortom, hartcoherentie kan vele voordelen opleveren, op zowel fysiek, mentaal als emotioneel vlak, wat positieve gevolgen heeft voor jouw gezondheid en wel bevinden.

Wat is dat dan hart coherentie?

Het hart is niet alleen een kloppende pomp welke het lijf voorziet van bloed op alle plekken. Het is veel meer. De ziel huist in het hart en men zegt niet voor niets “matters of the heart” dus als je spanning ervaart even verder lezen. Je bent niet voor niets al tot hier gekomen!

Emoties & stress

Het hart is dus rechtstreeks met jouw emoties verbonden. Bij bijvoorbeeld stress of andere emoties waarbij de ademhaling “hoog” zit en spanning- wordt ervaren zoals bijvoorbeeld een “gejaagd” gevoel is hartcoherentie een uitkomst. Hart coherentie werkt heel goed bij hartkloppingen voortkomend vanuit stress en burn-out en kunnen deze verminderen of heel snel laten verdwijnen. Vaak komen hartklopping pas als je tot rust komt tot uiting als signaal van jouw lijf dat je rustiger aan moet doen!
Het is overigens altijd een goed idee bij matters of the heart om voor de zekerheid een ecg (electro cardiogram) onderzoek uit te laten voeren in samenspraak met jouw huisarts.
Dit om eventuele fysieke achterliggende oorzaken uit te sluiten. De uitslag geeft dan ook bevestiging dat jouw emoties dit veroorzaken en jij er dus iets mee kunt! veilig werken is mijn uitgangspunt.

Methodiek
Hartcoherentie is een methode die ik ook zelf af en toe nog toepas en zelf ook daadwerkelijk heb toegepast tijdens mijn burn-out met hartkloppingen. Ik weet dus zelf heel goed hoe t is om deze te ervaren!
De methode is een bewustzijns-oefening om meer rust in je systeem te krijgen (body,mind,spirit)Deze wetenschappelijke methode berust op het feit dat het ritme van de hartslag jouw emotionele toestand weerspiegelt via fysiologische processen in jouw lichaam. En het hart is hierin de keizer van alle organen.
Bij stress is een chaotisch patroon in het hartritme waarneembaar. Dit zal ik meten door een clip-sensor aan te sluiten op jouw oorlel.Bij een positieve emotionele toestand heeft jouw hartslag een vast (coherent) ritme. Je hart klopt regelmatig en dit beïnvloedt jouw gedachten en gevoelens. Dit is zichtbaar op het computerprogramma als een sinuslijn (een gelijkmatige golfbeweging).

De hartcoherentie-oefening kent vier simpele stappen

  1. – je aandacht naar binnen richten
  2. – focus op de ademhaling
  3. – voel je lijf en focus rondom t hart
  4. – visualisatie positief gevoel zoals waardering, dankbaarheid, blijheid of liefde voor een bepaald persoon ❤️ of moment dat je je héél erg goed voelde zonder enige reden.

Je kunt bovenstaande stappen bijvoorbeeld dagelijks in 10 minuutjes ofzo doen. Je kan het veilig doen zo vaak en zolang als jij wilt. De vier stappen zijn ondersteunend bij onmiddelijk verminderen van stress.
Je kan het dus tiepassen en meteen zelf gaan trainen.
Wij starten de training samen en ik kan door middel van een programma zien of je de oefening goed uitvoert. Je krijgt dus direct feedback. Na een paar keer kan je het zelf!